Pneumatyczny układ hamulcowy zespołu ciągnik - naczepa może stanowić wyposażenie szkół kształcących w zawodach :
- elektromechanik pojazdów samochodowych technik pojazdów samochodowych
- mechanik pojazdów samochodowych
- technik pojazdów samochodowych
- pokrewne
Pneumatyczny układ hamulcowy zespołu ciągnik - naczepa
Możliwości:
- stanowisko umożliwiające poznanie budowy i zasad funkcjonowania podstawowego pneumatycznego układu hamulcowego zespołu ciągnik - naczepa oraz naukę praktycznych umiejętności wykonywania połączeń bloków układu;
- stanowisko wykonane w formie zestawu panelowego, umożliwiając szybki demontaż poszczególnych komponentów – paneli, co stwarza korzyści w postaci możliwości budowy innych konfiguracji, np.:
- ciągnik siodłowy dwuosiowy bez naczepy
- ciągnik siodłowy dwuosiowy z naczepą jednoosiową
- połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami, wykonywane z wykorzystaniem przewodów zakończonych szybkozłączkami, umożliwiającymi szybkie, pewne oraz wielokrotne tworzenie różnych konfiguracji zestawu. Zestaw wyposażony w standardowe gniazda kontrolne ciśnienia stosowane w pojazdach, umożliwiające wykonywanie procedur kontrolnych.
Zestaw panelowy umożliwia:
- naukę czytania schematów pneumatycznych
- naukę łączenia i diagnozowania poszczególnych elementów układu
- pomiar ciśnień w dowolnym obwodzie układu hamulcowego
- zapoznanie się z graficznym oznaczeniem elementów układu hamulcowego
- pomiar czasu uzyskania ciśnienia roboczego przez sprężarkę
- obserwację skoku siłowników w zależności od ciśnienia
- obserwację szczelności układu
- obserwację skoku pedału hamulca (jałowy i czynny)
- budowanie dowolnych konfiguracji układów hamulcowych
Wyposażenie stanowiska:
- panel kontrolny kierowcy;
- gniazdo ISO 7638;
- zawór czterodrogowy;
- zawór sterujący przyczepą;
- zawór regulacji siły hamowania;
- zawór korygujący;
- zawór hamulca ręcznego;
- pedał hamulca (główny zawór hamulcowy);
- osuszacz z regulatorem ciśnienia;
- zbiornik osuszacza powietrza 5L;
- sprężynowy siłownik hamulcowy;
- siłownik hamulcowy;
- zbiornik powietrza 10L;
- zawór przyczepy;
- zawór przekaźnikowy;
- zawór regulacji siły hamowania;
- złącze sprzęgające (przyczepa);
- złącze sprzęgające;
- zawór przyczepy z zaworem luzującym;
- złącze Duomatic;
- gniazdo Duomatic;
- stelaż stanowiska – „ciągnik”;
- stelaż stanowiska – „naczepa”;
- sprężarka powietrza;
- zestaw przewodów pneumatycznych umożliwiający wykonywanie połączeń między panelami;
- zestaw manometrów kontrolnych z przyłączeniami do gniazd kontrolnych.
Stanowisko wykonane w formie dwóch zestawów panelowych, połączonych ze sobą za pomocą przewodów pneumatycznych i osadzonych oddzielnie na dwóch ramach stalowych. Ramy zabudowane na ruchomych stelażach stanowiska laboratoryjnego.
Całość konstrukcji metalowej pomalowana farbą proszkową dla zapewnienia estetyki i trwałości powłok lakierniczych
Do stelaży przymocowane blaty robocze, wykonane z płyty wiórowej laminowanej dwustronnie o grubości 18mm w kolorze jasnoszarym.
Wymiary stelaża stanowiska laboratoryjnego „ciągnika”:
- a) szerokość: 210 cm
- b) głębokość: 75 cm
- c) wysokość: 185 cm
Wymiary stelaża stanowiska laboratoryjnego „naczepy”:
- a) szerokość: 110 cm
- b) głębokość: 75 cm
- c) wysokość: 185 cm